Jan Frans Gellyncklaan Hove
Architektenburo Jef Van Oevelen
Architectenkantoor: Architektenburo Jef Van Oevelen
Aantal bestede uren: niet meegedeeld
DE ARCHITECTUUROPDRACHT
Locatie: Hove
Opdrachtgever: De Ideale Woning
Jaar: 2014
Type opdracht: Privésector
Waaruit bestond de opdracht?
14 sociale woningen
HET ONTWERP
Wat zijn volgens u de sterke punten van uw ontwerp?
Het project bestaat uit 1 bouwblok gelegen aan de Jan Frans Gellyncklaan te Hove en maakt deel uit van een verkaveling.
Het bestaat uit 14 koopwoningen in verschillende types. De straatgevel is west-gericht en de tuinen liggen aan de oostzijde. De gelijkvloerse woningen moeten voldoen aan de criteria van “meegroeiwoningen”. De woningen op de 1e verdieping zijn duplexwoningen, met de nachtzone onder het schuin dak. Elke woning heeft een nuttige breedte van ongeveer 5m. Door de relatief kleine overspanningen kunnen we de woningscheidende wanden realiseren als zijnde ‘de draagstructuur’ en de binnenwanden als lichte invulling. Hierdoor ontstaat er een zekere flexibiliteit. Onze voorstudie laat ook toe om bijvoorbeeld in de toekomst 2 woningen met elkaar te koppelen en dit op een relatief eenvoudige manier.
De gelijkvloerse woningen zijn toegankelijk via de voorgevel, de 2 buitenste woningen langs de respectievelijke zijgevel. De inkomzones liggen verdiept in de gevel en creëren hierdoor een eigen inkomportaal. Elk van de gelijkvloerse woningen heeft een eigen tuin, die ook langs achteren toegankelijk is via het Kruiwagenpad. Hierdoor kan de tuin makkelijker onderhouden worden. Deze gelijkvloerse appartementen zijn telkens voorzien van 1 ruime slaapkamer ,steeds ontworpen volgens de principes van de “meegroeiwoning”
Op de 1e verdieping bevinden zich 2 en 3 slaapkamerwoningen. Deze zijn toegankelijk via een passerelle aan de achtergevel. Deze passerelle is met een trap verbonden met de straat. Het is de bedoeling om deze passerelle te laten begroeien met planten, dit als groene corridor en ook om de zichten naar de tuinen van het gelijkvloers te vervagen. Onder het dak bevinden zich de slaapkamers en de badkamer.
Het dakvolume moet volgens de voorschriften een traditioneel dak zijn, 45° en de nok in het midden. U kunt vaststellen dat we door een interpretatie van het dakvolume de bouwkost en de bruikbare oppervlakte hebben proberen te optimaliseren. Aan de voorgevel stoppen we met het dakvolume op een optimale afstand zodanig dat ook de binnenruimte stopt op de plaats waar het dak te laag wordt om nog nuttig te kunnen gebruiken. Op deze manier kunnen we ook een ingewerkte goot realiseren. Aan de achtergevel maken we gebruik van één lange erker. Hierdoor hebben de slaapkamers rechte wanden en kan hun oppervlakte volledig benut worden.
Onder het bouwblok bevindt zich de ondergrondse garage. Deze biedt plaats aan een 18-tal wagens. Elke woning heeft ook zijn eigen berging. Er is plaats voorzien voor zowel fietsen als vuilnis. Ook voor technieken wordt er voldoende ruimte voorzien. De kelder is toegankelijk via een trap die naar de rechtse zijgevel leidt en de helling kan gebruikt worden door fietsers d.m.v. een trap in het midden van helling. De inrit van de parking wordt overdekt, dit analoog met de carports in de rest van de verkaveling.
HET WINNEND ONTWERP
Welk bureau haalde de opdracht uiteindelijk binnen?
/
Werd dit project uiteindelijk gerealiseerd?
Neen
Evaluatie van het behaalde resultaat:
/
Volledige studieopdracht voor de grondige renovatie en uitbreiding van het zwembad van Oostende
architectenbureau Serck
672 UREN
realisatie van een volksrestaurant, kinderopvang en administratief centrum voor het zorgbedrijf
INOFORMA ARCHITECTS
350 UREN
masterplan voor de omgeving van het Stübenpark in Duinbergen
Goossens & Partners architecten en ingenieurs + NuvolaB (It) en Technum (infrastructuur)
677 UREN
Wedstrijdontwerp Uitbreiding Fase 4 & Masterplan
TV - A+R Architecten en Architectengroep JANSSENS bvba
210 UREN
masterplan en beeldkwaliteitplan voor het centrum van Begijnendijk
Goossens & Partners architecten en ingenieurs + NuvolaB (It)
386 UREN
landschappelijke brug voor langzaam verkeer
Goossens & Partners architecten en ingenieurs + NuvolaB (It.) en Technum
561 UREN
Sociale assistentie appartementen Antwerpsesteenweg
Goossens & Partners architecten en ingenieurs + Artex
450 UREN
Académie Nationale de Formation aux Métiers du Golf au Royal Golf Dar Es-Salaam
AWAA for cwarchitects
367 UREN
Ontwikkeling site Gemeentelijke Bibliotheek - Gemeentelijke Basisschool
Architectenbureau Baro
450 UREN