SNHM Kriekepitte
A2D Architects CVBA
Architectenkantoor: A2D Architects CVBA
Aantal bestede uren: 304 uren
DE ARCHITECTUUROPDRACHT
Locatie: Voskenslaan 26, Sint-Niklaas
Opdrachtgever: Sint-Niklase Maatschappij voor de huisvesting c.v.
Jaar: 2015
Type opdracht: Mengvorm (PPS, DBFM(O), ...)
Waaruit bestond de opdracht?
Bouwen van minimaal 45 sociale woongelegenheden Kriekepitte Voskenslaan 26 te 9100 Sint-Niklaas. Oppervlakte terrein : ± 1,2 ha Hierin zijn inbegrepen het bestaande rusthuis, het kinderdagverblijf, de garages, de groenruimte en de open ruimte/circulatieruimte.
HET ONTWERP
Wat zijn volgens u de sterke punten van uw ontwerp?
Bij het lezen van de opdracht leek de oplossing eenvoudig te vinden te zullen zijn. Na plaatsbezoek en gedurende het ontwerpend onderzoek bleek de problematiek echter erg complex en de oplossing niet zo voor de handliggend te zijn.
Bij het ontwerpend onderzoek worden o.a. op schaalmodel verschillende inplantingen en bouwvolumes overwogen en afgewogen, wat leidt tot de finaal weerhouden ontwerp.
Wij opteerden voor een groot respect voor de aanwezige bestaande bebouwing en ontwierpen lagere wat op het terrein verspreide volumes met doorzichten naar de straat en de omgeving. De twee andere architectbureaus opteerden voor één langgerokken hoger volume langsheen de straat. Het concept van de inplanting wordt het breekpunt, alle erop volgend gepresteerd werk is dus achteraf vrij nutteloos gebleken. Er werd samengewerkt met ARTEX voor stabiliteit en technieken.
HET WINNEND ONTWERP
Welk bureau haalde de opdracht uiteindelijk binnen?
MA+P
Werd dit project uiteindelijk gerealiseerd?
Neen
Evaluatie van het behaalde resultaat:
1 Architecturale visie: 35/50
1. Inplanting : PRO:
- Groene voortuinstrook; doch de kiss & ridezones worden in vraag gesteld.
- Oost-west-oriëntatie -> doorzonappartementen(niet in appartementen langs de woonstraat).
- Hogere volumes aan de straat en lagere volumes in binnengebied.
- Autoluw binnengebied rond het kinderdagverblijf.
- Grondgebonden appartementen-type 4/6 (= woningen) in het binnengebied, voorzien van privétuin
CONTRA:
- Kleinschaligheid van de verschillende volumes. Minder compact.
- Veel terreininname - alles volgebouwd - te uitgesmeerd.
- De parallelogramvormen van de 3 bouwblokken langs de straat wordt in vraag gesteld.
- Volume voor fietsenstallingen en bergingen wordt als storend beschouwd.
- Inkijk in achtertuinen bestaande woningen links van de site.
2. Plannen van de verschillende woningtypes+ gevelschetsen : PRO:
- doorzonappartementen op de verdiepingen
- WO-meting verschillende typologiën voldoet overal aan de minimumeis van de VMSW
- Types 1/2 (glvl) zijn aangepaste woningen.
- Types 4/6: grondgebonden woningen met privétuin.
- Appartementen op 3° verd : zeer ruime terrassen CONTRA:
- 3 inpandige liften en 6 inpandige trapzalen voorzien als verticale circulatie in de 3 straatblokken
- Type 1/2 langs de woonstraat : berging gegroepeerd in het volume "fietsenberging"
3. Beschrijvende studie technieken :
- Technisch memorandum toegevoegd, waarin alle bouwfacetten(materialistisch, technisch) worden voorgesteld
4. Raming kostprijs :
- Ramingskost gebouwen / m2 = 1.175 €/m2 + technieken / st = 17.050 €/app(incl. zonneboilers): OK
- Raming: 5.815.210 €(tov max. VMSW = 6.072.179 €)
- Raming gemiddelde kostprijs/app : 118.678 €(incl. buitenaanleg) : OK
- Ramingskost buitenaanleg is inbegrepen in totaalraming(11.000 € + 33.000 € + 283.920 €)
- Ramingskost afbraak is niet inbegrepen
2. Aantal woongelegenheden dr gevraagde typologie : 20 /20 (quotatie)
Totaal aantal voorzien : 45 app
Type 1/2: 20 st. OK(+0)
Type 2/3 : 10 st. OK(+O)
Type 3/4 : 3 st. niet OK(-7)
Type 3/5 : 6 st. OK(+6)
Type 4/6 : 6 st. OK(+1)
Van het type 3/4 zijn 7 st. in min, maar dit wordt ruimschoots goedgemaakt door het type 3/5(+6) en het type 4/6(+1)
Totaal aantal parkeerplaatsen: 26 st. OK; > 1/2
Totaal aantal fietsenbergingen : 140 st. OK
3. Kwallteit en geloofwaardigheid van plan van aanpak 20 /20
3.1. Wijze van organisatie Voor de opdracht wordt één team samengesteld, waarin fasering, beslissen en beheersen de 3 hoofdpijlers zijn. Dit team wordt geleid door een studiecoördinator. Per projectfase wordt binnen het ontwerpteam een planning opgesteld. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een pull-planning, waarbij een overzicht wordt opgemaakt van de te verwachten documenten, milestones en studiewerk van alle betrokken partijen.
Uitgangspunt is dat het ontwerpteam voldoende tijd, kwaliteit en capaciteit heeft om de taak te realiseren. De planning is echter reeds opgegeven bij aanbesteding. De samenwerking met Artex, bevestigd door de aanwezigheid van één van de zaakvoerders op de presentatie.
De ontwerper verwacht per fase de goedkeuring van een fasebesluit. Met deze goedkeuring wordt een fase afgesloten. Ook de milestones voor de opdrachtgever, die in de pull-planning zijn opgenomen, dienen tijdig afgelegd worden.
3.2. Kwaliteitsbewaking :
3.3. Weergave van de verwachtingen tov opdrachtgever :
4. Kostenbeheersing: 8/10 (quotatie)
4.1. Te realiseren binnen de simulatie VMSW : De totale WO-meting van het project bedraagt 95,8 % van de max. WO. 4/6 (quotatie)
T.g.v. de keuze om kleinschalig te bouwen, zal het project een hogere bouwkost hebben.
4.2. kostenbeheersing en budgetbewaking : De kostenbeheersing zal in elke fase van het project (SO, VO, uitvoeringsdossier en werfopvolging) worden opgevolgd. 4/4 (quotatie)
Volledige studieopdracht voor de grondige renovatie en uitbreiding van het zwembad van Oostende
architectenbureau Serck
672 UREN
realisatie van een volksrestaurant, kinderopvang en administratief centrum voor het zorgbedrijf
INOFORMA ARCHITECTS
350 UREN
Académie Nationale de Formation aux Métiers du Golf au Royal Golf Dar Es-Salaam
AWAA for cwarchitects
367 UREN
masterplan voor de omgeving van het Stübenpark in Duinbergen
Goossens & Partners architecten en ingenieurs + NuvolaB (It) en Technum (infrastructuur)
677 UREN
masterplan en beeldkwaliteitplan voor het centrum van Begijnendijk
Goossens & Partners architecten en ingenieurs + NuvolaB (It)
386 UREN
Sociale assistentie appartementen Antwerpsesteenweg
Goossens & Partners architecten en ingenieurs + Artex
450 UREN
Wedstrijdontwerp Uitbreiding Fase 4 & Masterplan
TV - A+R Architecten en Architectengroep JANSSENS bvba
210 UREN
Ontwikkeling site Gemeentelijke Bibliotheek - Gemeentelijke Basisschool
Architectenbureau Baro
450 UREN
landschappelijke brug voor langzaam verkeer
Goossens & Partners architecten en ingenieurs + NuvolaB (It.) en Technum
561 UREN